Trening #12 Smerta

Postet av Håvard Agnalt Harstad den 28. Aug 2020

Pga koronasituasjonen lar vi postene fra den ordinære onsdagstreningen henge ute til søndag. Det er poster ute i terrenget, men ikke elektroniske stemplingsenheter. De som ønsker det kan derfor gjennomføre treningen når de selv måtte ønske fram til postene tas inn. I så fall må du skrive ut kartet selv ved å følge linken nedenfor.  

Dato: 02.09.2020
Start: 18:00-1830 

Sted: Smerta

Link for utskrift av kart: https://www.nfollo.no/storage/files?uid=1100207756&pfi=50549 

Link for opplasting av GPS-sport: https://www.livelox.com/Events/Show/53519/NFO-Trening-12

Smerta ligger i inngangen til Gaupesteinmarka og er et av de flotteste o-terrengene vi har i Norge. Mange landslag trente og Norge hadde uttaksløp før VM i orientering i 2019. For å komme til Smerta må du kjører østover fra Ski forbi Ski gamle kirke, ta først vei til høyre mot Kråkstad, etter 150 meter når veien gjøre en høyresving ta av på veien rett fram inn Oppsandveien, følge deretter skiliting til Smerta golfbane.

Løyper

NivåLengde
N2.1 km
C2.2 km
B3.1 km
AK3.5 km
AL4.7 km

Beskrivelse N og C-løyper

N og C-løypene er litt lenger enn vanlig, det er fordi det er hele 450 meter fra siste post til mål. 

N og C-løypene er også ørlite vanskeligere enn det de pleier å være, men denne utfordringen er jeg sikker på at dere klarer. Er dere usikre, så løp sammen med noen andre på de vanskeligste strekkene. 

Mellom post 1 og 2 i N-løypa og mellom post 3 og 4 på C-løypa skal dere følge en tydelig skogsgrense (markert med en prikkete sort linje på kartet). En tydelig vegitasjonsgrense. På en vegitasjonsgrense er det stor forskjell på skogen på den ene siden og den andre siden. I dette tilfellet er det grønt (og litt gult) på nordsiden av vegitasjonsgrensen på kartet. Her er det tett litt lavere skog. På sydsiden av vegitasjonsgrensen er det hvit på kartet, her er det høy, åpen gammel granskog. I dette tilfellet vil det lønne seg å løpe i syd for vegitasjonsgrensen i den flotte åpne gamle granskogen, her er det lettere å ta seg fram. Men pass på å løpe så nære vegitasjonsgrensen slik at du hele tiden har kontroll på hvor den er. 

Mellom post 2 og 3 i N og C-løypene skal du føle en bekk. Dersom bekken er tørr kan det lønne seg å løpe nede i bekken. Er bekken våt kan det være enklest å løpe noen meter fra bekken, men aldri lenger vekk enn at du ser bekken.

Mellom post 6 og 7 i må dere ta kompasskurs. Spør en av trenerne hvis du trenger å repetere kompasskurs før start. Ta ut kompasskursen fra 6. post. Sikt innover i skogen og finn en ting (for eksempel et krokete tre) som ligger i riktig retning. Løp på den enkleste måten (ikke nødvendigvis i en rett linje) fram til detaljen. Ta ut ny kurs og sikt videre innover i skogen. Gjenta dette helt til du enten kommer til 7. post eller ut til stien bak 7. post. Dersom du havner på stien må du finne ut om du er til venstre eller høyre for posten. Er du til høyre går stien nedover (se på høydekurvene). Dersom du er til venstre for posten vil det være flatt.

Beskrivelse B, AK og AL

Det er ingen spesielle tema for disse løypene på denne treningen. Her skal dere få kose dere på lange strekk innover i norgest flotteste o-terrenget. Bruk kompasset flittig. Forsøk å forenkle strekkene, hvilke store terrengformasjoner bør du kunne se underveis på strekket uten å måtte finorientere. Inn mot posten må du ta det roligere og finorientere. Det er åpen fin skog i terrenget, men orienteringen er krevende. Forsøk å løpe så rolig som du trenger for å ha full kontroll å alle smådetaljer helt inn i posten.


0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Levert avIdrettenOnline